اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

جالب است که یک چای درست کردن بدون دقت کافی، آب و سوخت و برق و زمان و پول ما را به هدرمی دهد و هوا را هم آلوده می کند. 

 اکسیژن – مصطفی طهماسبی * - معمولا در کشور ما، افراد در خانه ها و حتی محل کار روزی چند بار چای درست کرده می نوشند و این کار مقادیر زیادی زمان، سوخت و آب را به هدر می دهد و هوا را نیز آلوده می سازد. اما چگونه؟

خانواده های یک ، دو و سه نفره در ایران زیاد هستند و اینان هر بار که چای درست می کنند یک کتری یا سماور بزرگ را پر از آب می کنند و روی شعله اجاق می گذارند و با خیال راحت به کارهای دیگر می پردازند تا آب جوش بیاید و چای را دم کنند و در بسیاری اوقات این آب آنقدر می جوشد تا تمام شود.

به عبارت دیگر یک خانواده مثلا 2 نفره برای نوشیدن دو لیوان چای که نیم لیتر می شود، یک کتری یا سماور 5 لیتری آب جوش درست می کند. یعنی 4 و نیم لیتر آب جوش اضافه که یا بخار می شود یا بدون استفاده درون کتری می ماند و سرد می شود.

برای تولید این آب جوش اضافه مقداری سوخت (گاز، برق، نفت، چوب یا زغال) مصرف و در واقع اسراف می شود و هزینه آن به خانواده تحمیل می گردد. همچنین مصرف این سوخت هدر رفته، هوای درون و بیرون منزل را آلوده تر می کند. از طرف دیگر وقتی آب بیهوده می جوشد و بخار می شود در مصرف آب هم اسراف می شود و هزینه آب مصرفی خانوار هم افزایش می یابد و در کشور نیمه خشک ما که همیشه با کمبود آب رو به رو است مقداری آب شیرین از دست می رود. و اما مشکل چهارم،  بخار آب جوش و گرمای اجاق روشن سبب گرم شدن خانه می شود که در تابستان ما را مجبور به روشن کردن کولر برای خنک کردن منزل می کند و به این ترتیب مقداری برق هم بیهوده مصرف می شود و باید پول این برق هدر رفته را هم بپردازیم. در نهایت اگر نیم لیتر آب در دو دقیقه به جوش بیاید 5 لیتر آب زمان بیشتری را برای جوش آمدن نیاز خواهد داشت و وقت ما نیز برای نوشیدن چای، بیشتر تلف می شود.

جالب است که یک چای درست کردن بدون دقت کافی، آب و سوخت و برق و زمان و پول ما را به هدرمی دهد. حال توجه کنید که این کار چند بار در روز (مثلا 2 بار) و در تمام 365 روز سال و در تمام خانواده های ایرانی (حدود 19 میلیون خانوار4 نفره) اتفاق می افتد. یعنی هر خسارتی که از یک نوبت چای درست کردن نادرست ایجاد شود را باید درحاصل عبارت زیر ضرب کنیم تا خسارت وارد شده به کشور از محل درست کردن چای در یک سال مشخص شود.

2 * 365 * 19,000,000 = 13,870,000,000

به این ترتیب اگر موقع درست کردن چای هر خانواده ایرانی فقط یک لیتر آب را هدر بدهد، در سال حدود 14 میلیارد لیتر آب شیرین را به دور ریخته ایم! حالا سوخت و برق و زمان و پول هدر رفته و هوای آلوده شده را هم به این خسارتها اضافه کنید!

 پس اگرهنگام درست کردن چای صرفه جویی کنیم و اگر این صرفه جویی در همه خانواده ها انجام شود بسیار سود خواهیم برد. بنا براین:

- باید به مقدارمصرف واقعی و نه بیشتر، آب را به جوش آوریم.

- باید وقتی آب سماور یا کتری جوش آمد، زیرآن را خاموش کنیم تا سماور و کتری از صبح تا شب روی گاز نجوشد.

- می توانیم آب جوش یا چای را درون ظرفهای عایق حرارت (فلاسک) بریزیم تا آب و چای مان تا ساعتها گرم بماند و نیازی به روشن نگهداشتن گاز نداشته باشیم.

مسئول تاسيسات آب و برق ساختمان

عکس : لقمه

تاریخ انتشار : 14 شهریور 1393


نظرات شما عزیزان:

ارمین
ساعت14:32---25 شهريور 1393

سلام. من آرمین هستم. وبلاگ قشنگی دارید.



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 14 شهريور 1393برچسب:چای,صرفه جویی,آب,سوخت,برق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.